În Monitorul Oficial, Partea I nr. 711 din 19 iulie 2021 a fost publicată Norma nr. 13/2021 pentru modificarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1/2015 privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privat.
Norma ASF nr. 1/2015 privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privat se modifică și se completează astfel:
– întrucât contul participantului pensionat de invaliditate, precum și contul participantului decedat rămân active pentru 12 luni de la data deschiderii dreptului la pensia de invaliditate, respectiv de la data decesului, în această perioadă se pot primi contribuții și se pot efectua regularizări, care vor fi plătite după primirea raportului;
– actul individual de aderare va fi completat de persoana eligibilă care aderă sau de către agentul de marketing persoană fizică pe baza informațiilor furnizate de către persoana eligibilă și va fi semnat în fața acestuia, cu excepția actelor individuale de aderare încheiate în vederea transferului către un alt fond de pensii administrat privat și a celor semnate cu semnătura electronică calificată;
– la momentul semnării actului individual de aderare, cu excepția celor încheiate în vederea transferului la un alt fond de pensii administrat privat, agentul de marketing persoană fizică trebuie, printre altele:
a) să solicite o copie a actului de identitate;
b) dacă persoana eligibilă optează pentru semnarea unui act individual de aderare pe suport informatic cu semnătură biometrică sau cu semnătură electronică calificată, nu este necesară semnătura olografă pe actul individual de aderare;
c) să pună gratuit la dispoziția persoanei eligibile un exemplar din prospectul simplificat al schemei de pensii private valabil la data semnării actului individual de aderare și, la cererea acesteia, un exemplar al prospectului detaliat;
d) să pună la dispoziție actul individual de aderare semnat, precum și o copie a acestuia, în situația în care actul individual de aderare a fost semnat utilizând semnătura biometrică sau semnătura electronică calificată.
– actul individual de aderare se poate completa prin folosirea unor dispozitive electronice și se poate semna prin utilizarea semnăturii biometrice, în cazul în care administratorul fondului de pensii administrat privat la care persoana eligibilă dorește să adere deține sistemele informatice necesare utilizării semnăturii biometrice în cadrul procesului de aderare, precum și prin folosirea mijloacelor de comunicare electronice și se poate semna prin utilizarea semnăturii electronice calificate;
– administratorii au, printre altele, următoarele obligații:
a) de a transmite lunar raportul, pe suport electronic, sub semnătură electronică calificată, către instituția de evidență și ASF, la data de 25 a fiecărei luni, pentru persoanele eligibile care au semnat un act individual de aderare;
b) de a păstra în deplină siguranță actele individuale de aderare care au fost completate prin folosirea unor dispozitive electronice și semnate utilizând semnătura biometrică sau semnătura electronică calificată, asigurând elementele definitorii ale securității datelor, respectiv confidențialitatea, integritatea și disponibilitatea acestora;
– odată cu transmiterea raportului, administratorii au obligația să transmită ASF, în format electronic, sub semnătură electronică calificată:
a) copiile scanate ale actelor individuale de aderare, în cazul în care au fost semnate cu semnătură olografă;
b) actele individuale de aderare, în cazul în care au fost semnate cu semnătură biometrică sau semnătură electronică calificată;
c) actele de identitate ale persoanelor ale căror date au fost înregistrate în raport;
d) un centralizator al documentelor prevăzute la lit. a)-c).
Intrare în vigoare: 19 iulie 2021